SlösO kritiserar onödiga inköp
Slöseriombudsmannen kritiserar kommunernas omfattande inköp av profilprodukter, som kostade över 11 miljoner kronor under 2023.
I en granskning belyser Tidningen Näringslivet kommunernas omfattande utgifter på profilprodukter som t-shirts, vattenflaskor och andra artiklar. Slöseriombudsmannen menar att utgifterna är ett symptom på att den offentliga sektorn har blivit för stor och att kommuner nu spenderar tid och resurser på oväsentliga aktiviteter som ”branding”, istället för att fokusera på sin kärnverksamhet. Syrén menar att detta är slöseri med skattebetalarnas pengar och ifrågasätter nyttan av inköpen. Han uttrycker oro över den bristande insynen och betonar behovet av bättre transparens i offentlig sektor.
– Det här är ett resultat av att offentlig sektor har vuxit sig alltför stor, med administratörer och kommunikatörer som har blivit så många att de ofta inte vet vad de ska göra utan i stället ägnar sig åt ”branding” och den här typen av oklara kampanjer. Det har spårat ur helt, säger han till Tidningen Näringslivet.
Syrén betonar att det är viktigt att kommunerna blir mer transparenta och restriktiva i sina inköp för att bättre hushålla med skattebetalarnas pengar.
Jag är ganska övertygad om att de flesta invånare bryr sig mer om att ha en fungerande kärnverksamhet i kommunen än att det ska finnas ett paraply med kommunens logga på.
Vidare jämför SlösO offentlig sektor med företagsvärlden, i vilken marknadsföring är nödvändigt för att öka intäkterna, men påpekar att kommuner inte har samma behov eftersom deras inkomster kommer från skatter som invånarna måste betala. Han ser detta som en felaktig prioritering och menar att kommuner borde fokusera på att förbättra sin kärnverksamhet istället för att spendera pengar på profilprodukter.
Syrén får medhåll från Lena Furmark på Svenskt Näringsliv, som också anser att kommuner borde vara mer restriktiva med sådana utgifter och istället prioritera andra viktiga områden, som förbättrad välfärd och företagsklimat. Andreas Bergh, forskare vid Institutet för Näringslivsforskning, påpekar att denna typ av utgifter inte bara innebär en ekonomisk belastning utan också skapar en ökad administrativ börda som gör det svårare att granska kommunernas verksamhet.
I artikeln diskuteras även den tuffa konkurrensen mellan kommuner för att locka invånare och företag, vilket ibland används som en motivering för dessa inköp. Slutligen konstaterar Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, att det är lagligt för kommuner att köpa in profilprodukter, men att det krävs att utgifterna är proportionerliga och att de inte får äventyra kommunens kärnverksamhet.
Läs mer på TN.se
Granskning: Kommunerna lägger miljoner på tygkassar och vattenflaskor – för dina pengar
Kravet: Kommunernas miljonrullning måste upphöra – ”Spårat ur helt”