Sänkt bensin- och dieselpris uppnås med sänkt skatt
Bilägaren har blivit statens kassako. De senaste åren har bensin- och dieselskatten höjts kraftigt. Drivmedelsskatten är dessutom konstruerad på sådant sätt att den ökar automatiskt varje år helt utan beslut eller debatt i riksdagen eller regeringen, hur odemokratiskt det än låter.
Den första maj 2022 sänktes skatten med 50 öre per liter inklusive moms, och dessutom infördes en tillfällig skattelättnad över sommaren på 1,32 kronor per liter. Men fortfarande är skatterna höga och drivmedelspriserna i Sverige bland de högsta i världen.
Räkna ut hur du drabbas av den höga bensin- och dieselskatten genom att fylla i uppgifterna nedan.


Din totala skatt på drivmedel i år baseras på din körsträcka och bränsleförbrukning och visas inklusive moms:
Den första maj 2022 sänktes bensin- och dieselskatten med 50 öre inklusive moms
permanent, dessutom infördes en tillfällig sänkning till oktober 2022 på 1,32
kronor inklusive moms. Men fortfarande har Sverige höga skatter på drivmedel.
Mellan 2014 och 2021 höjdes skatten på bensin med nästan 2 kronor per liter.
Den höjda bensin- och dieselskatten handlar inte bara om höjningar utöver den
sedvanliga inflationsomräkningen (2015 och 2016) utan också om de två extra
procentenheter (överindexeringen) som regeringen införde från och med 2017. Det
innebär en årlig högre smyghöjning av skatten utan att det behövs
riksdagsbeslut. För närvarande är dock överindexeringen tillfälligt pausad.
Halvårsskiftet 2018 infördes även reduktionsplikt på drivmedel som innebär att
utsläppen av växthusgaser ska minska genom ökad inblandning av biodrivmedel.
2020 höjdes reduktionsplikten och ska nu årligen skruvas upp. Eftersom
biodrivmedel är dyrare än det fossila och dessutom mindre energität så driver
inblandningen upp priset per liter diesel och bensin, och höjer förbrukningen
per
mil.