
Får 4 000 000 kronor om året utan att behöva arbeta – Jämtkraft välkomnar utredning
I Norge har det avslöjats att Nordkrafts vd Eirik Frantzen, 57 år, förhandlat till sig ett pensionsavtal värt drygt fyra miljoner kronor om året – i sju års tid – utan att behöva arbeta en dag efter sin 60-årsdag. Totalt handlar det om över 30 miljoner kronor, finansierat av det kommunägda energibolaget.
Avtalet har väckt massiv kritik i Norge. Dels eftersom det aldrig godkändes av Nordkrafts styrelse, utan slöts direkt mellan vd:n och den dåvarande styrelseordföranden, men också eftersom de kommunala ägarna i fjol gick miste om utdelningar på grund av sviktande resultat – samtidigt som vd:n fick både bonus och en guldkantad pensionslösning.
Svenska ägare mitt i stormen
Frågan stannar dock inte vid norska gränsen. Jämtkraft, som ägs av kommunerna Östersund, Krokom och Åre, är en av de största ägarna i Nordkraft med drygt 20 procent av aktierna. Därmed berörs även svenska skattebetalare indirekt av affären.
När jag frågade Jämtkraft om deras syn på situationen svarar bolaget att de inte haft full insyn i avtalen och att Nordkrafts styrelse nu låtit tillsätta en extern granskning.
”Den granskningen välkomnar Jämtkraft”, skriver bolagets kommunikationsavdelning, och tillägger att ”det rör sig om en hög ersättning” i ett mejl till Slöseriombudsmannen.
Nu återstår att se vad den externa granskningen av Nordkrafts avtal kommer fram till. Oavsett utfall understryker händelsen vikten av transparens och tydliga rutiner i kommunalt ägda bolag – både för att skydda ägarna och för att värna skattebetalarnas förtroende.
Relaterade nyheter
Så mycket skattepengar läggs på Almedalen 2026 – upp 40 procent
Almedalen är en dyr tillställning. Inte för dem som minglar i Visbys gränder, utan för skattebetalarna som står för notan. Varje sommar reser kommuner, regioner…
Lista: Så mycket kostar Almedalen (dig) 2026
I år kostar Almedalsveckan skattebetalarna minst 90 miljoner kronor – men hur mycket betalar du? Slöseriombudsmannen har sammanställt ett urval av kommuner, regioner och myndigheters…
Oxfam har fel – väljarna vill inte se högre skatt
Organisationen Oxfam hävdar att 53 procent av alla svenskar vill se en införd miljardärsskatt, efter att ha genomfört en ny opinionsundersökning. ”Det är en så…
