Världens längsta skidtunnel (i ett berg)
Jag blev nyfiken på hur det egentligen gick till när en av Sveriges minsta kommuner fick världens längsta skidtunnel i ett berg, så jag ringde upp kommunhuset för att höra mer om skidtunneln och blev kopplad till kommunchefen Bengt Flykt. Så är det i en liten kommun där det inte finns så många anställda. Bengt är öppen och berättar gärna om projektet.
Det visar sig att historien tar sin början under brinnande världskrig 1942, när Försvarsmakten byggde ett bergförråd i kommunen. Efter de stora neddragningarna på 1990-talet hade Försvarsmakten inte längre behov av förrådet och det bommades igen 1997. Sedan stod bergrummet tomt i något decennium innan någon på Bräcke kommun kom på att bergrummet kan bli skidtunnel. En sådan har de ju i Torsby och den har väl satt kommunen på kartan? För ett par år sedan sammanfattade NWT framgångssagan här i samband med skidtunnelns tioårsjubileum.
Tanken från början var inte att kommunen skulle bygga och driva skidtunneln i Bräcke. Kommunen skulle bara pitcha idén till näringslivet som sedan skulle göra resten. Men när ingen var intresserad av att göra verklighet av skidtunneln fick kommunen bygga den själv. Tanken var sedan att kommunen skulle sälja den till en privat aktör som kunde driva verksamheten. Men det fanns ingen privat aktör som ville driva den heller, så då fick kommunen starta ett eget bolag och göra det själv. Driftigt av kommunen.
Det var beräknat att skidtunneln skulle kosta 36 miljoner. Kommunchef Bengt Flykt påpekar att skattebetalarna bara skulle stå för 20 miljoner, resterande 15,6 miljoner fick man i bidrag från Region Jämtland-Härjedalen och länsstyrelsen. Och det ska tydligen vara billigt om man jämför med andra skidtunnlar säger kommunchefen. Den i Torsby kostade över 60 miljoner när den byggdes för lite drygt tio år sedan och sedan dess har priserna stigit.
Men skidtunnelprojektet har inte gått på räls. Det har dragit ut på tiden och byggkostnaderna skjutit i höjden. Kommunen har hittills lagt ut 40 miljoner och är nu indragen i en invecklad rättslig tvist med byggbolaget som kräver kommunen på 25 miljoner till. Kommunen å sin sida kräver byggbolaget på 17 miljoner för att bygget tagit längre tid än planerat. Var notan landar är alltså ännu inte klart och byggbolaget ville inte kommentera saken när jag ringde upp.
Enligt Bengt är det inte kommunen som driver anläggningen, det gör ett bolag, MidSweden365, med 20 parter varav kommunen är en. Bolaget fick köpa tunneln av kommunen för samma kostnad som kommunen från början skulle ha haft, dvs 20 miljoner.
När jag ringer upp bolagets styrelseordförande Peter Edling, som också är Liberalernas representant i kommunfullmäktige, visar det sig att kommunen äger bolaget till 89,nånting procent. Övriga 19 delägare delar alltså på 10 procent i bolaget. Det visar sig också att det är kommunchefen som är VD i bolaget. Som sagt, på en liten ort får man göra saker själv om man vill att det ska bli nåt gjort.
Kommunchefen berättar att det var ett politiskt beslut att bygga skidtunneln, som alla utom Centerpartiet stod bakom. Så jag ringer upp Theresa Flatmo som är oppositionsråd för Centerpartiet i Bräcke och frågar varför hon är så tråkig och säger nej till ett så kul projekt som världens längsta skidtunnel i ett berg. Har hon ingen humor eller?
– Haha! Jo, visst är det kul. Men det är faktiskt inte kommunens uppgift att bygga eller driva en skidtunnel. Pengarna skulle göra större nytta någon annanstans, säger Theresa.
Hon påpekar också att samtidigt som kommunen lägger miljoner på en skidtunnel har man stora sparkrav i skolan, äldreomsorgen och fritidsverksamheten. Bara i år har verksamheterna i välfärdens kärna ett sparbeting på tio miljoner kronor, och det är inga småpengar i en kommun av Bräckes storlek. De uppgifterna kan man också hitta i kommunens budget för 2018.
Skidtunneln öppnade i höstas och har efter sex månader drabbats av likviditetsproblem. Att det har varit en snörik vinter har inte gjort det lättare att få skidtunneln att gå runt, påpekar flera av dem jag pratat med. Dessutom har man inte kunnat ta fullt betalt av de cirka 2 000 personer som besökt skidtunneln hittills, eftersom det har varit lite av en byggarbetsplats fram till nu. Om inte kommunen kliver in är det mycket som talar för att skidtunneln har gått i konkurs innan sommaren gör det omöjligt att skida utomhus. Det är bolagets ordförande Peter Edling öppen med när jag pratar med honom, även om bolagets VD sa någonting annat till Sveriges Radio i februari. I nästa vecka röstar kommunstyrelsen därför om att gå i borgen för ett lån på fyra miljoner till driftsbolaget, berättar Theresa för mig när jag pratar med henne.
Var det slutar vet vi inte. Världens längsta skidtunnel i ett berg kanske är en strålande affärsidé som en gång för alla sätter lilla Bräcke på kartan. Men om det inte blir så riskerar notan för skattebetalarna att landa norr om 70 miljoner kronor. Det motsvarar 25 procent av de totala skatteintäkterna i kommunen 2018 eller knappt 60 procent av kostnaden för skola och barnomsorg i kommunen.
Jag har sökt kommunstyrelsens ordförande Sven Åke Draxten (S) men vi har inte lyckats hitta tid för ett samtal.