Remissyttrande om skattelättnader för arbetsresor

jan 24, 2022 | Nyheter

Remissyttrande

Skattebetalarnas Förening har lämnat ett remissyttrande till promemorian Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk (Fi2021/03460)

Sverige har idag höga skatter på så väl arbete som drivmedel och därmed resor. För att öka incitamenten att arbeta och för att skapa bättre förutsättningar för svenska företag att växa behövs lägre skatter som stärker drivkrafter till arbete och ökar vår konkurrenskraft. Det är osannolikt att promemorians förslag leder i den riktningen, skriver Skattebetalarnas Förening i sitt remissyttrande.

citat ikon

Konsekvenserna för arbetsmarknadens funktionssätt och arbetsgivares kompetensförsörjning riskerar att bli allvarliga.

Skattebetalarnas Förening avstyrker förslagen i promemorian Skattelättnader för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk (Fi2021/03460). Skattebetalarnas Förening kan konstatera att förslagen i promemorian inte tar tillräcklig hänsyn till de behov av arbetspendling som finns i Sverige, inte minst utanför storstäderna. Effekterna för den enskilde som är i störst behov av reseavdraget blir stora, och därmed riskerar konsekvenserna för arbetsmarknadens funktionssätt och arbetsgivares kompetensförsörjning att bli allvarliga.

Läs hela remissyttrandet här.

Skattebetalarna tar strid för din bil. Läs mer om vårt arbete för bilen och bilisterna.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.