
Pausat projekt kostar 1,2 miljoner kronor i månaden
Kistagrenen av Tvärbanan har blivit ett skolboksexempel på hur dålig styrning, bristande kontroll och tystnadskultur leder till skenande kostnader. Nu kan Slöseriombudsmannen avslöja att även pausen är en dyr affär – bara stilleståndet kostar skattebetalarna 1,2 miljoner kronor i månaden.
När projektet först presenterades låg prislappen på fem miljarder kronor. Sedan dess har kostnaderna skenat. Den senaste uppskattningen pekar på en slutnota på minst åtta miljarder, enligt SVT – tre miljarder mer än planerat. Trots det står bygget nu helt still.
Entreprenaden med den turkiska byggjätten Gülermak havererade efter strider om garantier och uteblivna leveranser. Sedan dess har inte ett spadtag tagits – medan projektet fortsätter att kosta pengar.
1,2 miljoner i månaden – för ingenting
Enligt nya uppgifter uppgår kostnaderna för det pausade projektet till 1,2 miljoner kronor i månaden. Det handlar bland annat om markhyra och städning av trafikavstängningar där inget arbete utförs.
Sannolikt var de initiala stilleståndskostnaderna ännu högre, men om vi utgår från att det kostat 1,2 miljoner kronor i månaden sedan byggpausen i juli 2024 så landar notan för ingenting på över 15 miljoner kronor.
Varje dag som bygget står stilla försvinner skattepengar, Kistagrenen är Socialdemokraternas nya Karolinska.
Hemligheter och bristande kontroll
Redan innan byggstoppet var projektet hårt kritiserat. En granskning från revisionsfirman KPMG har pekat på bristfälliga beslutsunderlag, svaga kalkyler och ett upplägg där politikerna i Region Stockholm under lång tid inte fick veta att projektet redan dragit över budget med 1,6 miljarder kronor.
Till detta kommer de olovliga betalningsgarantier för hundratals miljoner som tjänstemän utfärdade utan politiskt mandat.
Förvaltningen vill inte kalla den aktuella stilleståndskostnaden för en stilleståndskostnad eftersom “att projektet fortsätter att arbeta, men utifrån de nya förutsättningar som nu gäller” – men faktum är att det inte byggts en enda meter spår sedan projektet pausades.
“Socialdemokraternas nya Karolinska”
Samuel Stephan (SD), ledamot i Trafiknämnden, är starkt kritisk till utvecklingen:
”Varje dag som bygget står stilla försvinner skattepengar, Kistagrenen är Socialdemokraternas nya Karolinska.”