Bygget av Kistagrenen av Tvärbanan står stilla men kostar ändå skattebetalarna 1,2 miljoner kronor i månaden i rena stilleståndskostnader.
Bli medlem

Pausat projekt kostar 1,2 miljoner kronor i månaden

sep 9, 2025 | Nyheter

Kistagrenen av Tvärbanan har blivit ett skolboksexempel på hur dålig styrning, bristande kontroll och tystnadskultur leder till skenande kostnader. Nu kan Slöseriombudsmannen avslöja att även pausen är en dyr affär – bara stilleståndet kostar skattebetalarna 1,2 miljoner kronor i månaden.

När projektet först presenterades låg prislappen på fem miljarder kronor. Sedan dess har kostnaderna skenat. Den senaste uppskattningen pekar på en slutnota på minst åtta miljarder, enligt SVT – tre miljarder mer än planerat. Trots det står bygget nu helt still. 

Entreprenaden med den turkiska byggjätten Gülermak havererade efter strider om garantier och uteblivna leveranser. Sedan dess har inte ett spadtag tagits – medan projektet fortsätter att kosta pengar.

1,2 miljoner i månaden – för ingenting

Enligt nya uppgifter uppgår kostnaderna för det pausade projektet till 1,2 miljoner kronor i månaden. Det handlar bland annat om markhyra och städning av trafikavstängningar där inget arbete utförs.

Sannolikt var de initiala stilleståndskostnaderna ännu högre, men om vi utgår från att det kostat 1,2 miljoner kronor i månaden sedan byggpausen i juli 2024 så landar notan för ingenting på över 15 miljoner kronor.

citat ikon

Varje dag som bygget står stilla försvinner skattepengar, Kistagrenen är Socialdemokraternas nya Karolinska.

Hemligheter och bristande kontroll

Redan innan byggstoppet var projektet hårt kritiserat. En granskning från revisionsfirman KPMG har pekat på bristfälliga beslutsunderlag, svaga kalkyler och ett upplägg där politikerna i Region Stockholm under lång tid inte fick veta att projektet redan dragit över budget med 1,6 miljarder kronor.

Till detta kommer de olovliga betalningsgarantier för hundratals miljoner som tjänstemän utfärdade utan politiskt mandat.

Förvaltningen vill inte kalla den aktuella stilleståndskostnaden för en stilleståndskostnad eftersom “att projektet fortsätter att arbeta, men utifrån de nya förutsättningar som nu gäller”  – men faktum är att det inte byggts en enda meter spår sedan projektet pausades.

“Socialdemokraternas nya Karolinska”

Samuel Stephan (SD), ledamot i Trafiknämnden, är starkt kritisk till utvecklingen:

”Varje dag som bygget står stilla försvinner skattepengar, Kistagrenen är Socialdemokraternas nya Karolinska.”

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.