3,1 miljoner – och ett års internarbetstid
Bli medlem

Miljoner för ny logotyp – kritiseras internt

okt 17, 2025 | Nyheter

Kriminalvården lanserar en ny grafisk profil för 3,1 miljoner kronor – exklusive intern arbetstid.

Myndigheten uppskattar den interna arbetsinsatsen till en heltidstjänst under ett år, motsvarande 1600 timmar, för flera medarbetare i olika roller.

– Vi räknar inte timmar som konsulter gör, så mitt svar blir ett överslag, där min och min närmaste kollega har detta som viktiga delar av våra uppdrag. Utöver oss har vi styrgrupp, referensgrupp och arbetsgrupp som jobbar när vi kallar dem, skriver Kristina Wallmo, sektionschef på kommunikationsavdelningen på Kriminalvården, i ett mejl till Slöseriombudsmannen.

Samtidigt rullar en nationell kampanj, i bland annat Stockholms tunnelbana, under veckorna 42–44. Den är inte en del av profilbudgeten utan rekryteringsbudgeten, men är den första kampanjen som använder den nya profilen. Kostnad: 5,5 miljoner kronor

citat ikon

"Gäller att prioritera dom stora problemen först"
– anonym anställd

Vad har myndigheten beslutat – och varför nu?

I Kriminalvårdens pressmeddelande framgår att vapnet har ”moderniserats”, färgerna gjorts ”klarare och starkare” och ett eget typsnitt tagits fram. Lanseringen sker stegvis med start mitten av oktober, och omfattar allt från fordon, flaggor och skyltar till mallar, skärmsläckare och mejlsignaturer. Beslut om moderniserat vapen togs i mars, och förändringen motiveras med behov av ”enhetlighet” och ”tydlighet” när myndigheten växer.

Kritiken inifrån: ”Generiska mediefloskler”

På myndighetens intranät kritiseras profilbytet av anställda.

Att Kriminalvården jämför sig med storbolag som Ericsson, Volvo och ICA ifrågasätts av en: ”Varför måste vi göra det? Trams! En marginellt förändrad logga som kostar skattebetalarna pengar är en högst oansvarig prioritering.”

Fler kommentarer från Kriminalvården intranät: 

  • “Äntligen! Den gamla profilen kändes såå 2024”
  • “Känns som väl spenderade pengar. Vi var många som varje dag störde oss på den gamla profilen. Gäller att prioritera dom stora problemen först.”
  • “Jag tycker det är osmaklig hantering av skattemedel. Svaren på varför detta görs är generiska mediafloskler, Kriminalvården är alltid relevant, inte minst nu, av naturliga orsaker.”
  • “Jaa, det fanns inget annat att lägga tid och pengar på förstår jag…”
  • “Typsnittet ser inte särskilt seriöst ut.”
  • “Det enda jag kan se är att en statlig myndighet väljer att särskriva sitt eget namn. I mina ögon otroligt oprofesionellt.” 
  • “Kan man välja att skriva på korrekt svenska eller inte? Som statlig myndighet?”
  • “Jag önskar veta vad projektet hittills har kostat samt vad det beräknas kosta när allt är utbytt; gärna inkluderat kostnader runtomkring också, tex arbetstiden som teknikerna just nu lägger på att lösa problem med (..) som uppstått till följd av uppdateringen av bakgrundsbilderna.”

Slöseriombudsmannen
Philip Syrén

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.