Bli medlem

Lyxiga tjänstebilar till Kronofogden

apr 8, 2022 | Nyheter

SLÖSO GRANSKNING Kronofogdemyndigheten har köpt in dyra bilar som tjänstefordon till anställda. Femton bilar köptes in för i snitt 560 000 kr per bil. Är det rimligt? Vad gick fel? SlösO granskar saken.

Dyra bilar var de ”billigaste” bilarna – enligt systemet

I höstas köpte Kronofogdemyndigheten in 15 bilar för i snitt ca 560 000 kr per bil. Total kostnad 8 353 944 kr inklusive moms. Mer specifikt blev det tio BMW X3 xDrive 20d och fem Volvo V60 Cross Country. Bilarna drivs på diesel och har fördelats ut på 10 av deras 32 kontor.

Det sticker säkert i ögonen hos vissa som får besök av Kronofogden, att de statsanställda kommer glidande i en stor lyxig BMW. Sedan handlar det om sparsamhet med skattebetalarnas pengar: Det är inte nödvändigt att ha så dyra bilar.

När SlösO kontaktar Kronofogdemyndigheten menar de att de tagit de billigaste alternativen som fanns. Om detta var de billigaste bilarna har något gått fel i processen. Vad hände?

Stelbent upphandling gav dyra bilar

Det visar sig att Kronofogdemyndigheten hade skickat förfrågningar till alla avtalade leverantörer som finns inom det så kallade statliga ramavtal som gäller för den offentliga upphandlingen. Men endast tre leverantörer kunde leverera bilar enligt kraven. De valde då att köpa in alla bilar som uppfyllde kraven, vilket var femton bilar (10+4+1 bilar från de tre leverantörerna).

Ställde myndigheten för höga krav och anbuden blev få av den anledningen? Nej, det kan man inte riktigt säga. Det fanns åtminstone inga önskemål om lyxiga märken eller dyr utrustning. Det var säkerhets- och funktionskrav (se längst ner i inlägget).

Kronofogdemyndigheten säger att de få anbuden beror på svårigheter för leverantörerna att leverera bilar, på grund av bristen på halvledare just nu i världen. Det må stämma, men detta faktum kan inte innebära att skattebetalarna ska behöva stå för inköp av lyxbilar.

Rigida system kan bli problem snarare än lösningar

De statliga ramavtalen sluts av myndigheten Kammarkollegiet, för att få en smidig, rättvis upphandling av tjänster och produkter till det offentliga, men också för att invånarna ska få så mycket som möjligt för sina skattepengar. Här har det snarare lett till motsatsen.

Hade det gått att göra på annat sätt? Bäst hade varit att förutse att leveransen av bilar kan vara ansträngd i detta läge. Då hade man kunnat ha en längre anbudstid än 2 veckor eller kraven på bilarna hade kunnat sänkas. Man hade också kunnat sätta ett budgettak så att man inte hade behövt köpa in så dyra bilar. Men det gjorde man alltså inte. Man hade inte heller behövt köpa in alla dessa 15 bilar, då man hade sagt att det var 10 bilar man siktade på, men kanske fler. Ändå valde man att köpa alla som erbjöds. Möjligen hade det också gått att backa och göra om upphandlingen, med nya krav, om det gick att formulera goda skäl för det.

citat ikon

Skattebetalarna ska inte behöva betala för dåligt genomförda upphandlingar, där onödigt dyra saker köps in.

Hårt reglerade processer, så som ramavtal som gäller flera år i sträck, kan fungera väl i tider som är stabila och förutsägbara. Vi befinner inte oss i ett sådant läge nu. Det kräver att de myndigheter som upphandlar tänker efter före.

Kammarkollegiet, som förhandlar om ramavtal, behöver också vara medvetna om detta. De bör se till att det finns tillräckligt många leverantörer så att det bland dessa går att hitta tjänstebilar – eller andra produkter – till rimliga priser.

Man kan inte bara tillämpa system rakt av, utan eftertanke. Skattebetalarna ska inte behöva betala för dåligt genomförda upphandlingar, där onödigt dyra saker köps in. Vi vet dock att så ofta sker. Upp emot 100 miljarder kr beräknas försvinna i dåliga upphandlingar varje år.

 

Not: I detta fall har upphandlingen skett i samarbete med Skatteverket.

Mer info: Kraven som myndigheten ställde på bilarna:

  • Brandsläckare pulver som är europagodkänd. Monterad
  • Sommar och vinterdäck enligt Transportstyrelsens krav på däck
  • Led- eller xenonlampor fram
  • Extraljus/ljusramp som komplement till helljus
  • Extra backljus
  • Dragkrok
  • Lastrumsmatta samt lastnät
  • Justerbar ratt i minst höjdled
  • Stolarna ska ur arbetsmiljösynpunkt vara ergonomiskt utformade så att det ska vara smidigt och bekvämt att ta sig i och ur tjänstebilen. Skålade sportsäten är inte okej.
  • Klimatanläggning minst AC
  • Minst radio med RDS-funktion
  • Centrallås
  • Eluppvärmda framstolar
  • Justerbara framstolar (avstånd, höjd och ryggvinkel)
  • Fyrhjulsdrift
  • Bilklädsel färg: Svart eller mörk
  • Automatväxlad
  • Lastutrymme på minst 450 L
  • Förhöjd markfrigång, minst 18 cm
  • Låsbara hjulmuttrar

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.