
Lydia Wålsten till Skattebetalarna
Nyheter på kontoret. Vi har rekryterat Lydia Wålsten till rollen som marknads- och kommunikationschef. Hon efterträder vår tidigare kommunikationschef Per Lindgren, som valt att gå vidare med egna projekt och sin uppskattade poddverksamhet, och tar även över marknadsansvaret som legat i egen tjänst.
Lydia kommer närmast från Expressen och har tidigare varit kommunikationschef på Företagarna, biträdande chef på Timbro och ledarskribent för Svenska Dagbladet.
– Det är få personer i den svenska opinionsvärlden som har Lydias profil. Hon förenar djup kunskap om politik med praktisk erfarenhet av både eget skrivande och av att bedriva strategiskt kommunikationsarbete med andra. Med henne tar vi ett viktigt steg för att förnya oss som organisation, säger Christian Ekström, vd för Skattebetalarnas förening.
– Att vi samlar kommunikationen och marknadsföringen i samma roll är ett steg för att kunna engagera fler i kampen mot slöseri och påverka politiken i rätt riktning. Det blir mer naturligt hur medlemsrekryteringen och opinionsbildningen kan förstärka varandra, säger Christian Ekström.
– Det känns väldigt kul. Skattebetalarna har tre saker som är svårt att hitta: en stor medlemsbas som vill betala ur egen ficka för det vi gör, en snabbfotad kultur där det finns en stor möjlighet att tänka nytt, och riktigt vassa människor. Det är det närmaste en start-up man kommer, om man samtidigt vill vara kvar i opinionsbildningen, säger Lydia Wålsten.
– 30 000 medlemmar på nio anställda är otroligt egentligen. Vi kanske borde åka runt och föreläsa för kommuner om lean i praktiken?