E-faktura

Betala din medlemsavgift och Skatterättsskydd med e-faktura

Med e-faktura sparar du både på pappersresurser och egen tid. Du får dina räkningar samlade i internetbanken, vilket ger dig kontroll och överblick över obetalda och betalda räkningar. Anmäl att du vill ta emot e-faktura från Skattebetalarna (Skattebetalarnas Servicebyrå AB) hos din internetbank.

Ta emot och betala e-fakturor

För att anmäla dig till e-faktura måste du ha internetbank. Anmälan kan se lite olika ut beroende på vilken bank du har. Sök på e-faktura för instruktion om hur du gör i just din internetbank. Du behöver vara inloggad med Bank-ID eller säkerhetsdosa i internetbanken för att kunna anmäla dig till e-faktura

Lägg till Skattebetalarnas Servicebyrå AB med bankgiro 939 4446 som avsändare av e-fakturor.

När du har anmält att du vill ta emot e-faktura från Skattebetalarna skickas din årsavi tillsammans med aviseringsbrevet till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel. För att betala räkningen väljer du bara konto och godkänner betalningen med ditt Bank-ID. Banken bevakar betalningen som vanligt och betalningen kommer till oss på den dag som står i betalningen (förfallodagen).

 

Vanliga frågor om e-faktura

Vad är en elektronisk faktura (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan ses i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura. En fördel med elektronisk faktura är att uppgifter som OCR-nummer, betaldag och belopp redan är ifyllda.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas medlemsavgift eller Skatterättsskydd)?
Nej.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersavi.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din pappersavi. Skattebetalarna skickar avier i början av månaden så att e-fakturan finns på din internetbank i god tid.

Får jag en pappersavi?
Nej, när du är anmäld till e-faktura, så får du inte längre någon pappersavi från Skattebetalarna.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Nej, Skattebetalarna erbjuder bara ett betalningsalternativ åt gången.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura skickar Skattebetalarna en betalningspåminnelse. Betalningspåminnelsen skickas i pappersform med vanlig post.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktioner för avanmälan.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från oss:
1. Avanmäl dig till e-faktura i den bank där du inte längre vill ta emot e-fakturor.
2. Anmäl dig därefter till e-faktura i din nya bank.

Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas. Observera att du behöver spara ner fakturakopior från banken du avslutar, då historiska fakturor inte flyttas med till den nya banken.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

  • Har du frågor om själva betalningen så kontaktar du din bank.
  • Har du frågor om innehållet på fakturan/avin, till exempel belopp eller betalningsdatum, eller om e-fakturan saknas, kontakta Skattebetalarna. Vi nås via e-post info@skattebetalarna.se eller via telefon 08-613 17 00. Våra telefontider är helgfri måndag-torsdag 09.00-12.00.