Foto: mostphotos.com
Bli medlem

Höjda bilskatter 2022

sep 22, 2021 | Nyheter

 

Höjd fordonsskatt och slopad bonus för dyra elbilar och hybrider

Regeringen föreslår att det så kallade bonus-malus-systemet som infördes 2018 och som justerades senast i år ska stramas åt ytterligare 2022. Resultatet blir högre fordonsskatt för nya bensin- och dieselbilar. För en normal familjekombi som en Volkswagen Passat diesel handlar det om en höjning på cirka 1 700 kronor från halvårsskiftet 2022. Totalt blir fordonsskatten då över 9 000 kronor per år. Regeringen föreslår även att regelverket kring bonusar till bilar med låga utsläpp ska stramas åt. Högsta möjliga bonus idag är 70 000 kronor. Redan nästa år föreslås regeringen att ett tak införs så ingen bonus betalas ut för bilar värda över 700 000 kronor, och det redan från 1 januari 2022. Och år 2023 föreslår regeringen att högsta möjliga bonusbelopp sänks till 50 000 kronor, då för bilar värda under 700 000 kronor.

 

Läggs ovanpå kraftigt höjda bilskatter år 2021

Under nuvarande år höjdes många bilskatter kraftigt. Fordonsskatten på bensin- och dieselbilar höjdes i bonus-malus-systemet, reduktionen på förmånsvärde för en miljöbil slopades, bensin- och dieselskatten höjdes och reglerna för förmånsbilar stramades åt med en höjning för många vanliga tjänstebilar som följd.

 

Fortfarande osäker framtid kring överindexeringen av drivmedelsskatten

Den överindexering av bensin- och dieselskatten som infördes 2016, och som innebär att skatten på bensin och diesel ökar snabbare än andra skatter per automatik, har pausats under 2021 och likaså även under 2022 för att utreda hur väl den fungerar med reduktionsplikten. Något beslut om överindexeringens framtid finns inte i budgeten. Normal uppräkning och höjning av bensin- och dieselskatten har dock skett likväl under 2021.

 

Reseavdraget hänger löst

Arbetet med ett förändrat reseavdrag, en nu utdragen följetong, verkar fortsätta trots massiv kritik. Det förslag som tidigare presenterats men lagts på is tillfälligt skulle innebära stora försämringar för den som reser med bil till och från jobbet. Totalt 200 000 som idag är berättigade till reseavdrag skulle med förslaget inte längre ha rätt till reseavdrag. För någon som reser fem mil med bil till arbetet skulle skatteökningen landa på 9 400 kronor per år.

Läs mer om vårt arbete för att stoppa höjda bilskatter.

Tycker du också att det här är galet? Det ska inte vara så här dyrt att tanka. Hjälp oss sänka bilskatterna – bli medlem i Skattebetalarna.

Bli medlem

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.