MENY STÄNG MENY
Bli medlem

Stå emot de flummiga trenderna

mar 8, 2022 | I media

Slöseriombudsmannens krönika i Skattebetalarnas medlemstidning Sunt Förnuft i mars 2022

Mycket i samhället i dag kretsar runt kommunikation och marknadsföring. Alla vill synas och slåss om medieutrymme. I denna fälla har också många kommuner gått.

Kommuner försöker på allehanda sätt förbättra bilden av sig själva genom marknadsföring och varumärkesbyggande. En trend är att fokusera på att signalera goda värderingar.

Kommunerna tar fram så kallade värdegrunder som sägs beskriva kommunen och därmed göra den mer attraktiv för både inflyttare och anställda. Det kan i sin tur leda till att man anställer värdegrundsutvecklare (jo, det är faktiskt en titel som finns i verkligheten).

Påhitt som att utropa sig till ”MR-kommun”, där MR står för mänskliga rättigheter, florerar. Att utlysa ”klimatnödläge” är ett annat. Kommuner kan genomgå olika sorters certifieringar som signalerar rätt inställning. Det kan vara HBTQ-certifiering, menscertifiering eller olika sorters rättvisemärkningar.

Detta är för kommunerna enkla saker som nästan inte kan bli fel. Köper de in en HBTQ-certifiering, en utbildning som alla anställda ska genomgå, så köper man sig något fint att skylta med. Det går inte att bli underkänd. Det är betydligt svårare att styra upp hemtjänsten så att de anställda har en bra arbetsmiljö och de äldre får tillräckligt stöd.

 

citat ikon

Ett sätt att spara skattepengar är att stå emot dessa trender av fina ord och signaler utåt.

Att ta fram hemsidor och kurser om Agenda 2030, FN:s hållbarhetsagenda, är ett annat exempel. Att prata om att det är bra att minska fattigdomen i världen, att skapa rena hav och mer jämställdhet kan inte bli annat än rätt. Men vilken nytta gör det?

Ett sätt att spara skattepengar är att stå emot dessa trender av fina ord och signaler utåt.

Folkvalda kan uppleva det svårt att stå emot sådana här initiativ när de kommer på tal. Förvisso kostar det en del, men hur kan man säga nej till något som har goda intentioner?

Jag menar att det inte är särskilt svårt. Man säger bara: NEJ. De pengarna tycker jag borde gå till något viktigare. För så är det, att det bara finns en begränsad mängd offentliga medel att tillgå. Om det inte enkelt går att visa på nyttan med något, är det sannolikt inte heller det viktigaste för kommuninvånarna.

Josefin Utas, SlösO

_________

Bli medlem och få tidningen Sunt Förnuft fyra gånger per år i brevlådan.

Läs intressanta artiklar från tidningens tidigare nummer.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.