Bli medlem

PR-konsulter istället för poliser

maj 15, 2018 | Nyheter

Det finns få saker som våra politiker är lika rörande överens om som att Sverige behöver fler poliser. Både socialdemokrater och moderater har lovat storsatsningar på fler poliser. Trots det fortsätter antalet poliser att minska. 

Antalet poliser har minskat successivt de senaste tio åren. 2011 hade Sverige 18 400 poliser i aktiv tjänst och 2016 var siffra nere på drygt 17 500 poliser. Ser man till befolkningsutveckling är minskningen betydligt större, 2010 hade Sverige 216 poliser per 100 000 invånare, 2014 var siffran 208 poliser och förra året var den siffran nere på 195.  Med det tar Sverige en bottenplacering i EU, där genomsnittet ligger en bra bit över 300 poliser per 100 000 invånare. Men det är långt ifrån alla poliser som syns på gator och torg, bara lite drygt hälften av våra poliser har yttre tjänst och även andelen poliser i yttre tjänst minskar

Men istället för att satsa på fler poliser som kan lösa och motverka brott försöker Polisledningen bättra på allmänhetens förtroende för polisen med PR-konsulter och kommunikatörer.

Polisen har en av myndighetssveriges största kommunikationsavdelningar med nästan 200 kommunikatörer anställda – eller 194 som var svaret jag fick från myndigheten själv. Trots det köper man även in kommunikationstjänster från PR-byråer för miljontals kronor varje år. Våren 2016 skrev polisen ett uppmärksammat avtal med PR-byrån Prime för kommunikationstjänster. Aftonbladet granskade då upphandlingen och de kopplingar som fanns mellan polisens kommunikationsavdelning och PR-byrån.

När jag frågade Polismyndigheten hur mycket Prime fakturerat under åren 2016-2017 visade det sig att det handlar om drygt 16 miljoner kronor.

Det är knappast billigt med kommunikation. Ingångslönen för en polis ligger på runt 25 000 kronor och snittlönen ligger runt 33 000 i månaden. En offentliganställd kommunikatör tjänar däremot nästan 40 000 i månaden i snitt. Det hade kunnat bli många poliser för de pengar Polismyndigheten lägger på PR.

Det är klart att polisen behöver kommunikatörer, men om Polismyndigheten prioriterade kärnverksamheten istället för att satsa stora resurser på att putsa bilden av den egna verksamheten skulle man kunna anställa betydligt fler nyutexade poliser och höja förtroendet för Polismyndigheten genom att göra det man är till för – lösa brott och bekämpa brottslighet.

 

 

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.