
Överskattad SlösÖl sålde slut på Systembolaget
Den 22 maj, samma dag som Skattebetalarnas Förening höll sin årsstämma, lanserade Slöseriombudsmannen (SlösO) sin egen öl: SlösÖl, en överskattad lager som tog plats i Systembolagets beställningssortiment. Ölen, som producerats av Benchwarmer Brewing i Helsingborg släpptes i en begränsad upplaga – och sålde slut samma dag som den släpptes.
Bakom satsningen står Philip Syrén, som ser drycken som ett nytt sätt att sprida kunskap om hur skattepengar används.
– Mitt jobb går ut på att folkbilda. Men alla människor använder inte sociala medier och då gäller det att hitta nya kanaler. Systembolaget kan vara ett sätt att nå ut till fler, säger Syrén i en intervju med Resumé.
På burken kunde konsumenterna läsa budskapet “Skattepengar går till mycket konstigt” följt av exempel som kommunpoesi, räkodlingar, klonade granar, rosa enhörningar – eller i bästa fall typ sjukvård. Utöver detta var en tydlig poäng att varje burk, genom alkoholskatten, bidrar med cirka 14 kronor direkt till statskassan.
Beernews uppmärksammade också den snabba succén: alla burkar som fanns tillgängliga via Systembolaget tog slut på bara några timmar.
– Den politiskt obundna Slöseriombudsmannen gör ett viktigt arbete i att lyfta fram en massa märkligt skatteslöseri på ett humoristiskt vis, något vi gärna vill bidra till. Dessutom är han vansinnigt trevlig, säger Magnus Svensson på Benchwarmers.
Lanseringen av SlösÖl är ett exempel på hur SlösO, som drivs av Skattebetalarnas Förening, arbetar med kreativa och humoristiska metoder för att få fler att intressera sig för hur skattemedel används – eller missbrukas.
– Vi måste hela tiden hitta nya sätt att nå ut. Humor och igenkänning är kraftfulla verktyg i folkbildningens tjänst, säger Syrén.