Så mycket tjänar staten på din elräkning
På fem år har staten håvat in nästan 270 miljarder kronor i elskatt och moms, visar beräkningar från Skattebetalarna och Dagens industri.
Skattebetalarna har i flera artiklar och rapporter belyst hur skatt på el är en kassako för staten.
Nu har Dagens industri sammanfattat data från Skattebetalarna. Di:s beräkningar visar att svenska staten tagit in 268 miljarder kronor på elskatt och moms på el under fem år, framför allt från Sveriges konsumenter.
Total skatt på el (moms samt energiskatt), miljarder kronor:
| År | Miljarder kr |
|---|---|
| 2021 | 51,2 |
| 2022 | 52,1 |
| 2023 | 51,7 |
| 2024 | 55,7 |
| 2025 | 57,5 |
Läs Skattebetalarnas rapport om elskatten här.
Skriv under vår namninsamling för att sänka elskatten här.
Lyssna på podden Uppskattat om elskatten här.
Relaterade nyheter
Bara 1 av 7 svenskar anser att skatten används effektivt
En ny Demoskopundersökning, beställd av Skattebetalarna, visar att svenskarna anser att slöseri pågår i stat, region och kommun. Bara var sjunde svensk anser att pengarna…
Så mycket skattepengar läggs på Almedalen 2026 – upp 40 procent
Almedalen är en dyr tillställning. Inte för dem som minglar i Visbys gränder, utan för skattebetalarna som står för notan. Varje sommar reser kommuner, regioner…
Lista: Så mycket kostar Almedalen (dig) 2026
I år kostar Almedalsveckan skattebetalarna minst 90 miljoner kronor – men hur mycket betalar du? Slöseriombudsmannen har sammanställt ett urval av kommuner, regioner och myndigheters…