
Lata politiker drabbar Söderköpingsborna
Majoriteten i Söderköping höjer den kommunala inkomstskatten med hela 80 öre från årsskiftet vilket beräknas ge ett tillskott på ungefär 30 miljoner. Detta är den lata politikerns lösning på problem orsakade av kortsiktig naivitet, skriver Skattebetalarnas VD och chefekonom i en replik i Norrköpings Tidningar.
Det finns gott om bättre alternativ för att lösa problemen som kortsiktiga politiker har orsakat än att ta ännu mer av skattebetalarnas pengar.
I en debattartikel från den 9 november argumenterar Malin Östh (V) för långsiktigt hållbara beslut och realistiskt budgetarbete. Skattebetalarnas VD Christian Ekström och chefekonom Erik Bengtzboe håller med i de delarna men när sedan Östh menar att skattehöjningarna i Söderköping behövs men kommer för sent går åsikterna isär.
Det finns gott om bättre alternativ för att lösa problemen som kortsiktiga politiker har orsakat än att ta ännu mer av skattebetalarnas pengar, skriver Ekström och Bengtzboe och pekar på att Söderköping inte nyttjat möjligheten att sätta av medel i resultatutjämningsreserven under bättre tider samt att man varje år slösar bort 33,9 miljoner i oförklarliga överkostnader.
Till stöd för sin argumentation hänvisar Ekström och Bengtzboe till en rapport från Svenskt Näringsliv och Skattebetalarnas kommungranskning.
Läs hela repliken här.
Relaterade nyheter
Täby – en av Sveriges effektivaste kommuner
Täby är en av Sveriges effektivaste kommuner. Vad är det dem gör annorlunda?
Ny rapport: 3 förlorade miljarder i Malmö, varje år
De tre storstäderna slösar – och Malmö är procentuellt värst. Om de tre storstadskommunerna skulle vara lika effektiva som landets effektivaste kommun skulle de spara…
Rapport från Skattebetalarna leder till förslag om sänkt skatt
Skattebetalarnas rapport om kommunal effektivitet leder till att kommunpolitiker föreslår sänkt skatt