Vad gör oppositionen när regeringen fintar bort tjänstemannaansvaret?

| I media

Svenska Dagbladet  Regeringen har lyckats med sin förhalande och fintande strategi i frågan om tjänstemanna­ansvaret. Vad tänker oppositionen göra åt saken, frågar Skattebetalarnas VD Christian Ekström och Slöseriombudsmannen Josefin Utas.

 

Regeringens ovilja och oppositionens oförmåga är tydlig.

Att tjänstemanna­ansvaret behöver skärpas krävde en enig riksdag år 2018. Riksdagen tillkännagav då för regeringen att det skulle göras en översyn av lagstiftningen om tjänstefel med inriktningen att det straffbara området skulle utvidgas. Men när ord omsattes i handling blev regeringens ovilja och oppositionens oförmåga tydlig.

Direktiven till utredaren löd istället att denne skulle  ”överväga och ta ställning till om det straff­rättsliga ansvaret för tjänstefel bör utvidgas”. Regeringen bortsåg från riksdagens krav på att lagstiftningen om tjänstefel skulle utvidgas och instruerade i stället utredaren att överväga om det straff­rättsliga ansvaret bör utvidgas. I stället för att skrika högt över detta satt oppositionen lugnt teg.

Nu är det tid för ansvar. Vad kommer oppositionspartierna göra åt saken?

Läs hela debattartikeln här.

Dela:

Relaterade nyheter