Bli medlem

Tydligare kan det inte bli, eller?

sep 27, 2018 | Slöseriombudsmannen

Den 3 september i år bytte Norrköping Vatten och Avfall namn till Nodra.

Jag undrade varför och ställde lite frågor till bolaget.

Varför bytte ni namn?

En av de främsta anledningarna till att vi bytte namn är att vår bredbandsverksamhet inte har synt i namnet.  Vår bredbandsverksamhet är en affärsverksamhet som konkurrerar med andra bredbandsaktörer och då är det svårt att marknadsföra våra produkter och tjänster om namnet säger något annat. Sedan är det förstås en fördel på många sätt att byta till ett kortare namn med kortare domänadress och epostadresser och större möjlighet att det blir rättstavat och får genomslag hos våra kunder, entreprenörer, i pressen osv.

Vad kostade namnbytet?

Vi har en budget på tre miljoner för de kommande åren som ska innefatta alla typer av informationsmaterial, skyltbyten etc.  

Vem är det som betalar namnbytet?

Det är vi på Nodra som står för vår egen kostnad. Nodra finansieras helt av sina verksamheter dvs vattnet och avloppet finansieras av den avgift som kunden betalar då den behöver VA-anslutningar samt förbrukningstaxan, avfallsverksamheten finansieras av avfallstaxan och bredbandsverksamheten är som sagt en affärsverksamhet som ska gå med vinst.

Man kan ju fråga sig om Nodra verkligen är tydligare för kunderna än Norrköping Vatten och Avfall. Det gamla namnet täckte trots allt in 90 procent av bolagets verksamhet. Och Nodra finansieras faktiskt av sina ägare, skattebetalarna. Eventuella överskott går tillbaka till ägarna. När kommunala bolag slösar med pengarna blir det mindre över till skattebetalarna.

Godkänn marknadsförings-cookies för att visa innehåll.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.