
Skattepengar läggs på mingel i Almedalen
DEBATT/INTERVJUER Inför Almedalsveckan fick Skattebetalarna stort genomslag för sin kritik mot slöseriet av skattepengar i Almedalen.
Den 29 juni skrev Skattebetalarnas vd Joacim Olsson en debattartikel på SVT Opinion: ”Vi som betalar för twitterkören, den virtuella hjälmen och kommunpolitikernas praktikplats i den nationella debatten är vi som hellre ser att våra skattepengar går till det som var den ursprungliga tanken – till bistånd, kvalificerad högskoleutbildning och mer undervisningstid i grundskolan.”
Den 28 juni publicerade Svenska Dagbladet resultatet av en enkät som visade att flera myndigheter i år satsar mer pengar på Almedalsveckan än under supervalåret. Skattebetalarnas vd Joacim Olsson intervjuades i artikeln och påpekade att skattepengarna gör begränsad nytta i Almedalen och istället borde användas på bättre sätt.
– Det finns nyttiga inslag i Almedalen, men frågan är vilka belopp man spenderar, en utveckling vi sett under flera år är att det blir högre och högre belopp från offentliga aktörer och man skickar fler och fler representanter. Den utvecklingen tycker jag är bekymmersam, sade Joacim Olsson.
Joacim Olsson menar att det är anmärkningsvärt att offentliga aktörer lägger stora summor på evenemanget.
– Det är väldigt begränsad nytta, det är skattebetalarna som betalar för att kommunala företrädare och myndighetsföreträdare ska ha möjlighet att mingla under trevliga former. De pengarna skulle göra större nytta i verksamheterna i stället för på Almedalen och rosévin, säger Joacim Olsson.
Även Sveriges Radio Ekot gjorde den 29 juni en intervju med Skattebetalarnas vd inför startskottet av Politikerveckan i Almedalen.
– Det är väldigt svårt för kommuner och myndigheter att räkna hem de pengar, på något samhällsnyttigt perspektiv, de pengar som man lägger i Almedalen. Det är inte ett kostnadseffektivt sätt att få ny kunskap eller nya nätverk. Och då är det en tveksam användning av skattepengar, sade Joacim i radioinslaget.
Debattartikeln på SVT Opinion finns att läsa här
Artikeln i Svenska Dagbladet finns att läsa här
Intervjun i Ekot finns att lyssna till här
Relaterade nyheter
Bara 1 av 7 svenskar anser att skatten används effektivt
En ny Demoskopundersökning, beställd av Skattebetalarna, visar att svenskarna anser att slöseri pågår i stat, region och kommun. Bara var sjunde svensk anser att pengarna…
Så mycket skattepengar läggs på Almedalen 2026 – upp 40 procent
Almedalen är en dyr tillställning. Inte för dem som minglar i Visbys gränder, utan för skattebetalarna som står för notan. Varje sommar reser kommuner, regioner…
Lista: Så mycket kostar Almedalen (dig) 2026
I år kostar Almedalsveckan skattebetalarna minst 90 miljoner kronor – men hur mycket betalar du? Slöseriombudsmannen har sammanställt ett urval av kommuner, regioner och myndigheters…