Skattebetalarna om Högsta förvaltningdomstolens ställningstagande

| I media

Skattebetalarnas vd Joacim Olsson kommenterar beslutet i Högsta förvaltningsdomstolen: 

-Det är både förvånande och olyckligt att Högsta förvaltningsdomstolen valt att inte pröva själva sakfrågan om brytpunktsbeslutets giltighet och att den menar att Skatterättsnämnden gjort en felaktig tolkning av sina befogenheter. En följd är att uppemot en miljon löntagare nu får vänta i flera år på ett slutligt besked om vilken skatt som är den rätta.

-Dessutom kvarstår oklarheter om hur budgetprocessens regelverk ska tolkas. Ett ställningstagande från domstolen skulle kunna ha haft betydelse för de nuvarande oppositionspartiernas agerande i riksdagen redan under den nu pågående budgetprocessen. Nu finns ingen anledning för allianspartierna att ompröva sin tidigare tolkning, vilket underlättar för regeringen att driva igenom nya utgifter.

-Skattebetalarna tog initiativ till den juridiska prövningen mot bakgrund av att beslutet ifrågasattes på juridiska grunder. Dagens besked har inte bringat någon som helst klarhet och vi kommer därför att driva processen vidare som ombud åt privatpersoner när de slutliga skattebeskeden för inkomståret 2014 väl har kommit.

Läs beslutet här: mal_nr_4383-14_0

 

Dela:

Relaterade nyheter