Remissyttrande om pausad överindexering

apr 14, 2021 | Nyheter

Regeringens promemoria ”Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022” har varit ute på remiss och Skattebetalarna har inkommit med ett remissyttrande. Nedan följer Skattebetalarnas remissyttrande. Efter remissyttrandet följer en länk där du kan läsa mer om bilrelaterade skattefrågor.

Promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022

Skattebetalarnas Förening har fått ovanstående promemoria på remiss. Skattebetalarnas Förening tillstyrker förslaget om att BNP-indexeringen av skatten på bl.a. bensin och diesel inte ska tillämpas för kalenderåret 2022.

Skattebetalarnas förening vill därutöver tillägga att överindexeringen av skatten på bl.a. bensin och diesel genom BNP-indexering bör avskaffas helt.

Övergripande kommentarer

Skattebetalarnas Förening ser positivt på den uteblivna höjning av drivmedelsskatten som förslaget de facto innebär då överindexeringen tillfälligt stoppas till följd av reduktionsplikten.

Reduktionsplikten som infördes vid halvårsskiftet 2018 innebär att drivmedelsleverantörerna åläggs minska växthusgasutsläppen årligen från bensin och diesel med en viss procentsats jämfört med 2010 års nivå. Detta uppnås genom att gradvis öka inblandningen av biodrivmedel. För bensin ska inbladningen leda till en utsläppsminskning med 15 procent redan år 2025 och ca 40 procent år 2030. Ökade årliga krav på inblandning av förnybart bränsle leder till högre bensinpriser då förnybara biodrivmedel är dyrare än fossila. Det är därför rimligt att pausa överindexeringen för att se över hur reduktionsplikten påverkar drivmedelspriserna för att undvika än större skattehöjningar på drivmedel.

Överindexeringen bör slopas helt

Överindexeringen är i sig problematisk. Då den årligen leder skattehöjningar på bensin och diesel utan att det debatteras och beslutas om i riksdagen uppfattas den som odemokratisk.

Idag utgörs 70 procent av priset på en liter bensin av skatt. Sveriges höga beskattning av drivmedel tillhör världstoppen. Det skapar problem för vanliga skattebetalare. Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder och de allra flesta resor går på̊ våra vägar och för en majoritet av landets hushåll är bilen oumbärlig. En miljon hushåll i Sverige kör mer än 2000 mil varje år (SCB) och höjningar av drivmedelsskatterna gräver stora hål i plånböckerna. Särskilt hårt drabbas hushållen på̊ landsbygden som saknar realistiska alternativ till bilen för att få vardagen att fungera med jobbpendling, skolskjutsar mm. Höjda bensinskatter ökar också̊ kostnaderna för många företag, vilket försämrar Sveriges konkurrenskraft och riskerar att leda till färre jobb i glesbygd. Till viss del har de senaste årens skattehöjningar dolts bakom historiskt låga råvarupriser. Det har möjliggjort smyghöjningar av skatten utan att konsumenterna märkt av stigande priser vid pumpen, men de kommer bli tydliga när priserna vänder upp.

Det är rimligt att den som släpper ut också̊ betalar för sig och långsiktiga åtgärder som minskar klimatpåverkan från vägtrafiken är viktiga. Men personbilismen är redan kraftigt överbeskattad och står för mer än de samhällsekonomiska kostnader de orsakar (miljöpåverkan, vägslitage och olyckor). Skatterna på̊ bensin och diesel står tillsammans med de fordonsrelaterade skatterna redan för ca två̊ tredjedelar av miljöskatternas bidrag till statskassan. Utvecklingen går dessutom snabbt framåt med stadigt minskade utsläpp, lägre bränsleförbrukning och vägar som fylls på̊ med allt fler hybrid- och elbilar.

Skattebetalarnas Förening tillstyrker promemorians förslag om pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel, men förordar ett permanent avskaffande av överindexeringen.

Skattebetalarnas Förening

Christian Ekström                                                                          Erik Bengtzboe

Vd                                                                                                    chefekonom

Läs mer om Skattebetalarnas arbete för att rädda bilen.

Tack!

Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.

Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.

Tack!

Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.