Det blir dyrt att ha bil!
Under nästa år har regeringen utlovat en rad försämringar för bilägare:
- Högre kostnader för dig som har miljöbil som tjänstebil när stödet minskar drastiskt
- Högre fordonsskatter för vanliga bilar
- Återbetalningskrav för klimatbonusbilar som exporteras
- Högre skatt på förmånsbilar
Bonus-malus – ett misslyckande som du får betala för
Fordonsskatterna för vanliga bilar höjdes kraftigt 2018 när det så kallade bonus-malus-systemet infördes. Tanken är att miljövänliga bilar ska ha bonus medan bilar med större utsläpp ska bestraffas med, i vissa fall våldsamt, högre fordonsskatt. Kritiken har varit skarp från bland annat Riksrevisionen och Konjunkturinstitutet för att miljöeffekten är otillräcklig. Grundproblemet är att bonus-malus-systemet inte beskattar det man vill motverka – nämligen utsläppen. Familjer med behov av en stor bil tvingas betala hög skatt även om de använder bilen sparsamt.
Ny bil nästa år?
Våren 2021 skjuter skatten på nysålda vanliga bilar i höjden. En Volkswagen Passat TDI blir nästan 2 500 kronor dyrare per år, en Volvo XC60 T5 nästan 3 000 kronor, och en Renault Master skåpbil nästan 5 000 kronor dyrare. Lägger man detta på de skattehöjningar som skett de senaste tre åren så blir det en skrämmande utveckling! Skatten på en Volkswagen Passat TDI har sedan 2018 ökat med nästan 500 procent. En Volvo XC60 T5 nästan 700 procent. En Renault Mastern med nästan 600 procent – eller 20 000 kronor per år! Därtill har skatten på bensin och diesel höjts kraftigt under samma period.
Förmånsvärdet på din tjänstebil chockhöjs med minst 25%
Förmånsvärdena på tjänstebilar höjs dessutom kraftigt. Regeringen hävdar att de ska upp med minst 25 procent. Men nu är det inte längre miljön som står i fokus, utan jämställdheten. Det har konstaterats att fler män än kvinnor kör tjänstebil, och därför ska de beskattas hårdare. Det är ett mycket märkligt resonemang och en åtgärd som man har svårt att förstå poängen med. Resultatet är dock tydligt. För en normal tjänstebil handlar det om nästan tusen kronor i månaden i höjd skatt, och därtill höjs skatten för arbetsgivaren.
Försämrade villkor för klimatvänliga tjänstebilar
Även för klimatbilar förändras skatterna. Den reduktion som funnits på klimatvänliga tjänstebilar försvinner och därmed höjs skatten kraftigt. Det handlar om 10 000 kronor per år. Regeringen föreslår även att den första ägaren till en bil som fått klimatbonus ska betala tillbaka bonus på upp till 70 000 kronor för det fall att en senare ägare säljer bilen utomlands, även om det är många år och många ägare senare. Förändringarna kommer att leda till ett minskat intresse för att köpa miljöbilar.
Hjälp oss säga ifrån – bli medlem!
Höjda fordonsskatter och höjda förmånsvärden blir många tusenlappar varje år för de flesta bilägare. Utvecklingen går åt fel håll. Att fortsätta höja redan höga bilskatter är inte acceptabelt. Om du blir medlem och betalar 295 kronor kan vi lägga mer resurser på att påverka politiker och beslutsfattare så att vi kan bidra till att avvärja liknande förslag i framtiden.