
Arbetsförmedlingen utbildar 90 personer i onödan
Arbetsförmedlingen hade rekryterat och internutbildat 90 nyanställda under flera månader när myndigheten meddelande (under den näst sista utbildningsdagen) att tjänsterna dras in, och att samtliga 90 anställda sägs upp.
Att internutbildningen är 9 veckor lång(!) för att lära sig ta korta telefonsamtal med klienter som oftast redan har besvarat ens frågor på förhand (även kallat ”arbetsförmedlare med inriktning personligt distansmöte”) låter som ett slöseri i sig? Särskilt om man adderar att Arbetsförmedlingen inte lyckas förmedla ens 1,5% av alla jobb. Men att bekosta att 90 personer utbildar sig till en roll utan att deras anställningar har en plats i budgeten – är ännu värre.
Vi har i skrivande stund inga bekräftade siffror på vad detta har kostat skattebetalarna, men att det är ett solklart slöseri råder det ingen tvivel om. Frågan är om Arbetsförmedlingen har någon kurs på temat Budget & Framförhållning, som man kan skicka deras ledningsgrupp på?
Läs mer om Slöseriombudsmannens (SlösO:s) arbete och uppdrag.