Snart är värnskatten borta

| Ledare

Hösten nalkas och med den också den första budgeten efter Jöken. Det finns mycket att oroa sig för i höken, men också en hel del att hoppas på. Att vi nu med stor sannolikhet blir av med värnskatten är oerhört bra. Inte bara för att skatten är orättvis – den kostar pengar även för staten. Något som nu även Magdalena Anderssons eget finansdepartement erkänner i en promemoria. Där konstateras att ” den långsiktiga självfinansieringsgraden mest sannolikt är i närheten av 100 procent”. Det är ett mysterium att värnskatten överlevt så länge och att borgerliga regeringar låtit bli att avskaffa den.

Läs hela ledaren här: Ledare SF 3-19

Dela:

Relaterade nyheter