Bromölla betalade PR-byrå för att sno Zlatans namn
Varför tvivlar alla politiker ständigt på att folk vet var just deras kommun ligger och hittar på allt möjligt dumt för att ”sätta kommunen på kartan”? Är det någon som på allvar tror att det är rondellhundar, multisportarenor eller glättig reklam som gör att man vill bo och leva på en viss plats? Det borde väl alla förstå att det snarare är jobb, rätt fritidsaktiviteter, bra skolor och hög kvalitet på barn- och äldreomsorg som får en att flytta någonstans.
Skånska Bromölla är inget undantag, här jobbar man också med att stärka kommunens attraktionskraft som det så fint heter. Med hjälp av en hipp PR-byrå från Stockholm har man tagit fram kampanjen #jagärbromölla som lanserades i höstas och som enligt kommunen själv ska skapa delaktighet och bygga stolthet genom att skildra orten genom invånarnas ögon. Du följer enklast kampanjen på Bromölla kommuns hemsida som samlar alla inlägg taggade med #jagärbromölla på Facebook och Instagram.
Bromölla betalade PR-byrån Passion Labs 490 000 exkl moms för att ta fram hashtaggen i en ”plattform” och en marknadsplan. Som utomstående ställer man sig frågan om det verkligen var värt pengarna. Hashtaggen är en uppenbar rip-off på Sveriges överlägset största instagram-konto iamzlatanibrahimovic, vars Machester United använder hastaggen #iamunited. Bromölla betalade alltså nästan en halv miljon kronor för att någon annan skulle låna en idé av Sveriges största fotbollsspelare och ett av världens största fotbollslag.
När jag frågar Bromöllas kommunikationschef Lotta Söderholm känner hon inte till att hashtaggen är lånad av Zlatan. Men hon känner sig trots det inte lurad utan tycker att PR-byrån gjort ett grundligt och gediget arbete. Bromölla har bara 2,5 tjänster på kommunikationsavdelningen och hade inte klarat att ta fram den här kampanjen på egen hand.
Sedan betalade man ytterligare 157 600 exklusive moms till samma PR-byrå för hjälp att ta fram ett sk kommunikationskoncept som bland annat innehåller en logga för kampanjen. Hashtaggen sprider kommunen nu i annonser i den lokala tidningen Kristianstadbladet, vid byaträffar, nyinflyttarträffar och på interna möten. Man har också tagit fram fina profilprodukter märkta med loggan och hashtaggen.
Kommunikationskonceptet är 18 powerpoint-slides om att Bromölla ska särskilja sig från andra orter genom att låta flest invånare komma till tals och att alla människors berättelser ska vara lika mycket värda och en jämförelse med Luleå kommuns hashtag #theluleåway.
Totalt har arbetet med kampanjen kostat 765 000 kronor exkl moms och då är inte arbetskraftskostnaderna för det arbete kommunen själv lagt ned inräknat.
Kommunens kommunikationschef säger till Slöseriombudsmannen att syftet med kampanjen är att öka intresset för Bromölla, att de som redan bor i kommunen ska stanna kvar och att fler ska flytta dit. Dessutom hoppas man att den ska leda till fler företag, fler besökare och att den ska underlätta i rekryteringsarbetet av ny personal.
Bromölla har ännu inte utvärderat projektet, men Söderholm säger att det kommer att utvärderas i efterhand. Men man har ännu inte ställt upp några kriterier på vad ett lyckat projekt är. Det kan man tycka att de borde ha tänkt på när de lanserade kampanjen eftersom utformningen brukar hänga ihop med uppföljningen.
Slöseriombudsmannen hjälper såklart gärna till att utvärdera resultatet efter fem månader. Hur går det egentligen för #jagärbromölla?
På Instagram har hastaggen i skrivande stund använts av 16 personer som tillsammans lagt upp 69 bilder. En är från innan hastaggen lanserades i oktober 2017, så totalt blir det alltså 68 bilder på fem månader. Kommunalrådet Jenny Önnevik (S) är den flitigaste användaren av taggen och har använt den i 12 inlägg. Man skulle ju kunna säga att det är hennes hashtag. Även om det inte är hon som har betalat för den är det hon som har bestämt att någon annan ska göra det. Kampanjen var nämligen en del i majoritetens budget 2016. Men hon verkar ha tröttnat lite på den, för hon har inte använt den alls på lite drygt två månader.
Jenny Önnevik (S) säger att kampanjen är en del i kommunens arbete för att bli mer attraktiv. Samtidigt tvekar hon inte när jag frågar vad det är som gör en ort attraktiv och vad som får människor att flytta till en viss ort.
-Det finns såklart olika anledningar, men det jag tror är viktigast är jobb, en meningsfull fritid, natur och en bra skola, säger Önnevik.
Hon försvarar att kommunen lagt 765 000 kronor på kampanjen och säger att hon själv inte alls tröttnat på den. Det har bara fallit sig så att hon inte har använt hastaggen på ett par månader.
Det enda företaget som använt hashtaggen på Instagram är gymmet Trygga Fitness, som har taggat det i ett av de drygt 270 inlägg som Trygga Fitness lagt upp sedan hashtaggen lanserades. Vänsterpartiet i Bromölla är det enda politiska parti som använt taggen i ett inlägg. Kontot är dock bara fyra dagar gammalt, så det är möjligt att vänstern kommer göra #jagärbromölla till sitt framöver.
På Facebook går det lite bättre. Där har gruppen #jagärbromölla i skrivande stund 568 medlemmar. Den senaste månaden har medlemmarna postat 20 inlägg i gruppen, som växt med 125 personer den senaste månaden. Tillväxten kan man i alla fall inte klaga på. Håller det bara i sig når man tusen medlemmar lagom till industrisemestern och 2 000 innan året är slut. Det får man väl ändå säga är ok?
Men hittills verkar det som att #jagärbromölla bara engagerat 584 personer på Instagram och Facebook. Om man slår ut kostnaden för projektet på dem blir det lite drygt 1 300 kronor per person. Vad nyttan för skattebetalarna har varit är mer oklart och det är heller inte något Bromölla kommun kan svara på i dagsläget. Det troliga svaret är nog trots allt rätt liten.
När jag frågar var pengarna som kommunen använt för kampanjen kommer ifrån svarar kommunikationschefen att kommunen har använt sina egna pengar. Man har inte tagit emot något bidrag eller liknande för kampanjen. Man undrar allt vad Bromöllas skattebetalare säger om det.
Jag uppmanar nu alla följare att stötta Bromöllas skattebetalare! Ta en bild på ett slöseri med skattepengar i just din kommun och posta det under hastaggen #jagärbromölla. För det är inte bara i Bromölla som politikerna slösar med skattepengar, men politikerna i Bromölla måste förstå att det här var ett rent slöseri med skattebetalarnas pengar. Utmaning till våra följare: kan vi dubbla antalet inlägg med hashtaggen på en månad?
Så här svarade kommunens kommunikationschef om kampanjen, ett och två.