Stopp för ständigt försämrade regler för bilägare

Bilen beskattas orättvist

Bilskatten ger staten 67 miljarder kronor årligen. Skatter på bilen och bilkörning såsom fordonsskatt, trängselskatt, bränsleskatt och moms drar årligen in 100 miljarder kronor medan statens utgifter till vägtrafiken i form av underhåll och reseavdrag uppgår till 33 miljarder årligen. Under fjolåret höjde regeringen skatten kraftigt för den som kör förmånsbil, och man höjde fordonsskatten för helt vanliga bilar genom det dysfunktionella bonus-malus-systemet.

Dessutom pågår ett arbete som ska försämra reseavdraget för den som behöver bilen för att ta sig till och från jobbet.

Sänkt drivmedelspris uppnås med sänkt drivmedelsskatt

Bilägaren har blivit statens kassako. De senaste åren har bensinskatten höjts kraftigt trots löften om motsatsen. Drivmedelsskatten är dessutom konstruerad på sådant sätt att den ökar automatiskt varje år helt utan beslut eller debatt i riksdagen eller regeringen, hur odemokratiskt det än låter, genom den så kallade överindexeringen. Överindexeringen är tillfälligt pausad men bör avskaffas helt.

Den senaste tidens rusande drivmedelspriser har ytterligare aktualiserat frågan om beskattningen av drivmedel. Riksdagspartierna turas nu om att presentera olika varianter på tillfälliga lösningar. Vad svenska hushåll och företag behöver är permanenta lösningar och förutsättningar för att leva och skapa tillväxt över hela landet. Sänkta drivmedelspriser uppnås med sänkta drivmedelsskatter.

Räkna ut hur du påverkas

Reseavdraget hänger löst

Arbetet med ett förändrat reseavdrag, en nu utdragen följetong, verkar fortsätta trots massiv kritik. Det förslag som tidigare presenterats men lagts på is tillfälligt skulle innebära stora försämringar för den som reser med bil till och från jobbet.

Totalt 200 000 som idag är berättigade till reseavdrag skulle med förslaget inte längre ha rätt till reseavdrag. För någon som reser fem mil med bil till arbetet skulle skatteökningen landa på 9 400 kronor per år.

Slopad bonus för dyra elbilar och hybrider

Regeringen föreslår att det så kallade bonus-malus-systemet ska stramas åt ytterligare 2022. Resultatet blir högre fordonsskatt för nya bensin- och dieselbilar. För en normal familjekombi som en Volkswagen Passat diesel handlar det om en höjning på cirka 1 700 kronor från halvårsskiftet 2022. Totalt blir fordonsskatten då över 9 000 kronor per år.

Regeringen föreslår även att regelverket kring bonusar till bilar med låga utsläpp ska stramas åt. Högsta möjliga bonus idag är 70 000 kronor. Redan nästa år föreslår regeringen att ett tak införs så ingen bonus betalas ut för bilar värda över 700 000 kronor, och det från den 1 januari 2022. Och år 2023 föreslår regeringen att högsta möjliga bonusbelopp sänks till 50 000 kronor, då för bilar värda under 700 000 kronor.

Vi tar strid för din bil

Skattebetalarna tar debatten för landets bilister. Genom debattartiklar, remissyttranden, kampanjer och politisk påverkan tar vi strid för din bil. Nedan följer ett axplock av vårt engagemang i bilskattefrågor.

Stöd vårt arbete - bli medlem du också

Det är orimligt att bilister ska beskattas på det här sättet. Bilismen i Sverige behöver en rättvisare beskattning. Stöd vårt arbete för förbättrade villkor och mindre skatter för bilägare – bli medlem.

 

Bli medlem

Stöd vårt arbete - bli medlem du också

Det är orimligt att bilister ska beskattas på det här sättet. Bilismen i Sverige behöver en rättvisare beskattning. Stöd vårt arbete för förbättrade villkor och mindre skatter för bilägare – bli medlem.

 

Bli medlem