Fimpa
elskatten!
Sverige har EU:s tredje högsta skatt på el, och straffbeskattar den på samma nivå som diesel och vin. Det är bisarrt. Ren el borde inte straffbeskattas.
Det här kräver vi:
Skatten på el sänks till EU:s miniminivå på 0,6 öre per kWh
Indexeringen av skatten slopas
Elskatten återförs tillbaka till elhandelsfakturan istället för att som idag belasta elnätsföretagen
Det här kräver vi:
SÄNK ELSKATTEN
till EU:s miniminivå (0,6 öre/kWh)
SLOPA INDEXERINGEN
av elskatten
ÅTERFÖR ELSKATTEN
till elhandelsfakturan
40 procent av din elräkning är skatt
Vi har punktskatter på tobak för att folk ska röka mindre och på alkohol för att vi ska kröka mindre. Samtidigt säger politiker att elektrifiering, elbilar och energieffektivisering är nycklarna i klimatomställningen, men vi beskattar elen som om målet vore att använda mindre. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.
Sammanfattning
Elskatten är en av svenska folkets mest hatade skatter. Och det på goda grunder. Elskatten är ett tillväxthinder för svenska företag och är en tung börda för svenska hushåll att bära. Skatten medför högre kostnader än nödvändigt, utan god motivering, och är i realiteten en skatt på välstånd och tillväxt.
Det finns ingen rationell anledning att ransonera eller straffbeskatta ren el. Lägre elskatt skulle direkt medföra högre konsumtionsutrymme för svenska hushåll, och sänka produktionskostnader för svenska företag.
Punktskatten på el är förhållandevis hög i Sverige. Vi tar ut tredje högst elskatt i hela EU. Att ren el är straffbeskattad på samma nivå som diesel eller snus framstår som smått obegripligt. Elskatten är dessutom indexerad på ett sätt som är både demokratiskt tvivelaktigt, och ekonomiskt skadligt.
Elskatten är inflationsindexerad, vilket riskerar att skapa en inflationsspiral när stigande elpriser driver upp inflationen som i sin tur leder till högre elskatt och därmed högre elpriser.
Oavsett vilken regering vi får efter valet 2026 behövs ett kraftigt omtag kring elskatten i Sverige. Ett i framtiden växande elbehov och fortsatt volatila elpriser kommer att stressa både hushåll och företag. Elskatten är dessutom tillväxthämmande till sin natur. Och i takt med elektrifieringen kommer statens beroende av intäkterna från denna skadliga skatt att öka.
Det behövs därför redan nu en plan för hur den skadliga skatten ska begränsas innan den blir ohanterlig. I den här rapporten argumenterar vi för att skatten på el stadigt bör sänkas ner till EU:s miniminivå på 0,6 öre per kWh. Indexeringen av skatten bör helt slopas. Elskatten bör dessutom återföras tillbaka till elhandelsfakturan istället för att som idag belasta elnätsföretagen.
- Sverige har idag EU:s tredje högsta skatt på el. En normal månad är ungefär 4 av 10 kronor för el skatt.
- Ren el är idag straffbeskattad på samma nivå som till exempel diesel eller vin.
- Elskatten saknar någon rationell grund. Den medför en betydande kostnad för hushåll och hämmar svensk tillväxt, samtidigt som den bromsar elektrifieringen.
Det är dags att reformera elskatten:
- Sänk elskatten ner till EU:s miniminivå.
- Slopa indexeringen av elskatten.
- Återför elskatten till elhandelsfakturan.
Vilka är vi?
Den här namninsamlingen är ett initiativ av oss på Skattebetalarna, en partipolitiskt obunden förening som grundades 1921 och arbetar för lägre skatter och mot skatteslöseri. Oftast genom rapporter, debatt och möten med politiker – men ibland, som nu, genom kampanjer.
Du behöver inte tycka som oss i alla skattefrågor för att skriva under namninsamlingen. Det här handlar om något som alla borde kunna enas om – att elskatten borde fimpas.